FOKUKSESSA TALLINK MEGASTAR

Viime sunnuntaina liikenteessä aloittanut Tallink in m/s Megastar asettaa uudet standardit Helsingin ja Tallinnan väliseen lauttaliikenteeseen. Ylelliset materiaalit, tyylikäs muotoilu ja persoonalliset tilaratkaisut tuovat lyhyeen autolauttaliikenteeseen risteilyn juhlaa.

Tila-1
Tyylikkäät valaistusratkailut, laadukkaat pintamateriaalit ja laivan yksityiskohtainen suunnittelu Helsinki-Tallinna-reitille luovat autolauttaan risteilyaluksista tuttua ylellisyyden tuntua.

MEGASTARILLA ON seitsemän erilaista kahvilaa ja ravintolaa sekä runsaasti avointa tilaa. Valtavan kokoinen kahteen kerrokseen jaettu valintamyymälä on Itämeren suurin ja kaunein. Laivan ehkä yllättävin tilaratkaisu on seitsemännellä kannella sijaitseva sadan henkilöauton vetoinen Autotalli, johon on pääsy myös merimatkan aikana suoraan valintamyymälästä.

Autotalli on omiaan paitsi ostosmatkailijoille myös niille autoilijoille, joilla lemmikkieläin matkustaa mukana. Tallissa on mahdollista viettää aikaa lemmikin kanssa.

Laivan megamyymälä on kooltaan 2 800 neliömetriä, joka vastaa 11:tä tenniskenttää. Myymälästä on pääsy suoraan Autotalliin eli 100 henkilöautoa vetävälle yläkerroksen autokannelle. Kuvan portailla laivan sisustuksen pääsuunnittelija Samuli Hintikka.
Laivan megamyymälä on kooltaan 2 800 neliömetriä, joka vastaa 11:tä tenniskenttää. Myymälästä on pääsy suoraan Autotalliin eli 100 henkilöautoa vetävälle yläkerroksen autokannelle. Kuvan portailla laivan sisustuksen pääsuunnittelija Samuli Hintikka.

MATKUSTUSMUKAVUUTTA KOLMESSA LUOKASSA. Kolme eri tasoista matkustusluokkaa kansimatkustajille tuovat mieleen monet entisaikojen merimatkat, joista ei ylellisyyttä puuttunut, jos vain siitä oli halukas maksamaan.

Normaali kansipaikka on hinnaltaan muutamia kymppejä suuntaansa. Tähän hintaan on mahdollista istua esimerkiksi yhdeksännen kannen Sitting Loungessa. Istuimet muistuttavat junan penkkejä, joskin jalka- ja tavaratilaa on selvästi enemmän. Sitting lounge sopii matkustamiseen omassa rauhassa.

Sitting Loungen istuimet tuovat mieleen junamatkustamisen. Jokaisella istuimella on työtilaa sekä sähköpistoke.
Sitting Loungen istuimet tuovat mieleen junamatkustamisen. Jokaisella istuimella on työtilaa sekä sähköpistoke.

Kahdenkymmenen euron lisämaksusta pääsee Comfort Loungeen, jossa on tarjolla välipaloja sekä alkoholittomia juomia. Tilasta on mahdollisuus erottaa ryhmille 22- ja 32-paikkaiset kokoustilat. Comfort Lounge -matkustajia palvelee lisäksi oma baari.

Business Loungen lisähintaan (65 €) sisältyy lämpimiä ja kylmiä ruokia, juomia, sanomalehtiä ja tehokas langaton lähiverkko. Alkoholijuomat sekä priority boarding kuuluvat hintaan.

Business Loungessa on useita erilaisia tilaratkaisuja. Tässä nurkkauksessa kalusteet keskustelevat hauskasti lattiamaton kuvioinnin ja isoista ikkunoista siivilöityvän auringonvalon kanssa.
Business Loungessa on useita erilaisia tilaratkaisuja. Tässä nurkkauksessa kalusteet keskustelevat hauskasti lattiamaton kuvioinnin ja isoista ikkunoista siivilöityvän auringonvalon kanssa.

MUKAVUUTTA JA TILAN TUNTUA on myös ravintoloissa ja muissa yleisissä tiloissa. Heti laivaannousun jälkeen neljä risteävää käytävää ohjaavat asiakkaat lyhyen info-tiskin ohi kahviloihin. Kulkuväylät on suunniteltu siten, että ruuhkat ja umpikujat vältetään.

Delight Buffet on tilava ja matkustajamäärien mukaan muunneltavissa. Ravintolan suunnittelussa pistää silmään avokeittiö ja linjakkaat elementit, joihin on käytetty puuta ja mustaa metallia. Värimaailma on, kuten koko laivalla, hyvin maanläheinen ja skandinaavinen.

Erikoinen ratkaisu on tuoda The Chef’s Table à la carte -ravintola samaan tilaan buffetin kanssa. Ravintolasaleja erottaa aonoastaan läpinäkyvä väliseinä. Ajatuksena lienee ohjata asiakasvirtoja vähemmän ruuhkaiselle puolelle ja siten maksimoida matkustajakohtainen myynti laivalla.

À la carte -ravintola The Chef's Table on yhtaikaa intiimi ja valoisa. Tyylin viimeistelevät selkeät pystysuorat elementit.
À la carte -ravintola The Chef’s Table on yhtaikaa intiimi ja valoisa. Tyylin viimeistelevät selkeät pystysuorat elementit.

PUBEJA MEGASTARILTA löytyy kaksi. Victory Bar tuo mieleen sporttibaarin ja brittipubin hybridin tuotuna tähän päivään. Viirit, liput ja urheiluseurojen logot loistavat poissaolollaan. Niiden tilalla on lämpimin sävyin sisustettuja istumatiloja eri kokoisille seurueille ja suurikokoisia tv-ruutuja.

Victory Pubin ovella katseen vangitsee musta hevospatsas, josta on tehty valaisin. Tästä on helppo veikata sosiaaliseen mediaan laivan kuvatuinta kohdetta.

Päivitettyä brittihenkeä löytyy myös Sea Pubista, joka on Victory Baria rauhallisempi. Yleisilmeeltään Sea Pub on eräänlainen rentoon matkantekoon ohjaava sikarihuone.

Voiko sporttipubi olla elegantti? Sitä on Victory Bar, jossa katseet kiinnittyvät juhlavaan hevospatsaasta tehtyyn valaisimeen. Sisustuksessa on samaa tyyliä kuin perinteisissä brittipubeissa, kutenkin skandinaavisella otteella toteutettuna ja modernisoituna.
Voiko sporttipubi olla elegantti? Sitä on Victory Bar, jossa katseet kiinnittyvät juhlavaan hevospatsaasta tehtyyn valaisimeen. Sisustuksessa on samaa tyyliä kuin perinteisissä brittipubeissa, kutenkin skandinaavisella otteella toteutettuna ja modernisoituna.

LAIVAN SISUSTUSSUUNNITTELUSTA vasttuussa on ollut sisustusarkkitehtitoimisto dSign Vertti Kivi & Co pääsunnittelijanaan tässä projektissa Samuli Hintikka.

Vertti Kiven toimiston aikaisempia töitä ovat muiden muassa m/s Viking Grace, Finnairin Airbus A350 -lentokoneet, Helsingin Messukeskus, Scandic Tampere Station ja Tallinnan uusi Hilton-hotelli.

Katseen vangitsevia yksityiskohtia laivalla riittää lattiasta kattoon. Vertti Kivelle tyypillisesti kokonaan led-valoilla toteutetut valaistusratkaisut ovat keskeisessä roolissa, mutta Megastarilla yhtä tärkeään osaan nousevat myös lukuisat pystysuorat elementit ja tilanjakajat.

dSign Vertti Kivi & Co tunnetaan luovista valaistusratkaisuistaan, niin täälläkin.
dSign Vertti Kivi & Co tunnetaan luovista valaistusratkaisuistaan, niin täälläkin.

Monelle matkustajalle saattaa tulla yllätyksenä kokolattiamattojen yksityiskohtaisen suunnittelun merkitys. Matot ovat eri osissa laivaa kuvioinneiltaan kaikki erilaisia mutta värimaailmoiltaan samassa rytmissä. Ne siis kirjaimellisesti rytmittävät tunnelmia tilasta toiseen. Kannattaa siis kävellessä suunnata katse myös alas aika ajoin.

MEGASTAR LUKUINA

Alus on 212 metriä pitkä, tilaa on noin 2 800 matkustajalle ja 800 autolle. Kokoluokaltaan laiva vastaa isoa risteilyalusta kuten Baltic Queenia.

Vetoisuudeltaan alus on 49 000 GT ja sen ajonopeus on 27 solmua. Matka-aika Helsingin ja tallinnan välillä on kaksi tuntia.

Polttoaineena käytettävä LNG (nesteytetty maakaasu) parantaa aluksen ympäristöystävällisyyttä; se ei tuota lainkaan rikki- tai hiukkaspäästöjä.

Laivan on kastanut presidentti Tarja Halonen. Neitsytristeilynsä alus teki 29.1.2017.
230 miljoonan euron investointi on suuri summa mille tahansa laivayhtiölle. M/s Megastarilla 27.1.2017 järjestetty mediatilaisuus kiinnosti laajasti kansainvälistä lehdistöä.
230 miljoonan euron investointi on suuri summa mille tahansa laivayhtiölle. M/s Megastarilla 27.1.2017 järjestetty mediatilaisuus kiinnosti laajasti kansainvälistä lehdistöä. As Tallink Groupin toimitusjohtajan Janek Stalmeisterin (kuvassa selin) mukaan aluksen käyttöikä on hyvin hoidettuna jopa 50 vuotta.

Share This:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *